Çalışanların Mesai Ücretleri Nasıl Hesaplanır

Çalışanların Mesai Ücretleri Nasıl Hesaplanır?

Çalışanların Mesai Ücretleri Nasıl Hesaplanır? Sorusu kapsamında çalışanların çalışma saatleri ve çalıştıkları pozisyonlarını bilmek gerekmektedir. Çalışanların haftalık çalışması gereken sürelerin dışında çalıştıkları zaman dilimi mesai olarak adlandırılır ve bu süreler için işverenler ekstra ücret ödemesi yaparlar. Çalışanların mesai süreleri arttıkça alacakları ücrette artmaktadır.

Mesai Ücreti Hesabında Kullanılan Unsurlar

Mesai ücretlerinin hesaplanması iş kanuna göre yapılır. Bu kanuna göre bir işçinin haftalık çalışma süresi 45 saattir ve bundan fazlası mesaiye girer.  Dolayısıyla da işverenlerin buna göre ödeme yapması gerekir.

İş kanunda yer alan maddeler göre mesai ücreti hesabı son derece basittir. Mesaiye kalan bir işçinin saat ücreti, normal zamandaki ücretin %50 daha fazlasıdır. Dolayısıyla da normal çalışma süresinde kazanılandan daha fazla ücret kazanılması durumu vardır.

Mesai ücretlerinin hesabı yapılırken, kişilerin aldıkları maaşlar da dikkate alınır. Bu maaşlara göre saat ücreti hesaplanır ve dolayısıyla da maaşı yüksek olan kişilerin mesaiye kaldıklarında aldıkları ücret daha fazla olmaktadır.

Mesai Ücreti Hesabı

Çalışanların Mesai Ücretleri Nasıl Hesaplanır? Sorusuna yanıt ararken birtakım hesaplamaları yapmak gerekmektedir. Mesai ücretinin hesabı yapılırken öncelikle kişilerin aldıkları brüt maaşın bilinmesi gerekiyor. Daha sonra ise bu miktar üzerinden 1 saatlik ücret bulunmalıdır. Örnek üzerinde anlatmak gerekirse asgari ücretle çalışan bir kişinin brüt maaşı 2.029 TL’dir. Aylık çalışılması gereken süre ise 225 saattir. Dolayısıyla da çalışanların 1 saatlik ücretini bulmak için iki rakamın birbirine bölünmesi gerekir.

2.029:225=9,02 TL yapar.

Bu çalışanın saat ücreti bu kadardır. Bu saat ücretinin %50 fazlası ise 13,53 TL yapar. Dolayısıyla da bir ayda yapılan mesai süresi bu miktar ile çarpılarak toplam maaş ya da alınması gereken mesai ücreti rahatlıkla bulunabilir.

Mesai Ücreti İle İlgili Bilinmesi Gereken Diğer Hususlar

Çalışanların Mesai Ücretleri Nasıl Hesaplanır? Sorusuna yanıt ararken; mesaiye kalma durumuna dair bilgi edinmek şart olmaktadır. Mesaiye kalmak isteğe bağlı bir şeydir. Yani istemeyen işçi, mesaiye kalmayabilir. Bundan dolayı da işverenler, işlerin aksamaması için planlamasını buna göre yapmalıdır. Mesaiye kalacak olan işçilerden bununla ilgili onay alması gerekir. Ayrıca bazı durumlarda, işçilerin mesaiye kalması tamamen yasaktır. Maden ve benzer alanlar bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Mesaiye kalınmasına karşın ödemesini alamayan çalışanların ise haklarını araması için mahkemelere gitmeden önce arabuluculara gitmesi gerekir. Buradan sonuç alınamaz ise bu defa mahkemelere gidilebilir.