Denetimli Serbestlik Nedir

Denetimli serbestlik, yasalar ile belirlenmiş olan deneme süreleri içerisinde, kişilerin cezalarının bir kısmını sosyal hayat içerisinde dâhil edilerek infazını bu şekilde tamamlamasına olanak sunmuş olan ceza hukuku kurumudur. Uygulama ile birlikte uzun süre cezaevlerinde kalmış olan kişiler kolaylıkla gözlemlenebilmektedir.

Denetimli serbestlik uygulaması ile kişilerin yeniden sosyal hayatına adapte olması hedeflenmektedir. Ayrıca aile bağlarının devamının esas alınması ile de bu uygulamaya geçiş söz konusu olmuştur.

Ceza evlerinde kalan kişiler aldıkları cezaların belirlenmiş olan yatarlarını yattıktan sonra denetimli serbestlikten faydalanmaları söz konusu olmaktadır. Yine bu uygulamanın kapsam dışı bırakmış olduğu cezalarda bulunmaktadır. Her hükümlü için denetimli serbestlik uygulaması söz konusu olmamaktadır.

Denetimli Serbestlik Düzenlemesi

Denetimli serbestlik için yapılan son düzenleme 671 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yapılmıştır. Bu KHK ile 2016 yılının 1 Temmuz tarihinden öncesi ve sonrası için uygulanacak olan sürelerde farklılık göstermektedir. Yasadan önce hüküm verilmiş kişiler için belirlenmiş olan yatar süresi tamamlandıktan sonra uygulanacak olan denetimli serbestlik süresi 2 yıl olarak belirlenmiştir.

Eğer kişiler süreli cezalar ile cezaevlerinde ise onanmış cezanın ½’si için içeride kalmak zorundadır. Bu yatar tamamlamadıktan sonra denetimli serbestlik uygulamasından faydalanabilinecektir.

2016 yılından sonra için ise yine 5275 sayılı kanunun 105/A maddesi gereğince denetimli serbestlik uygulaması yapılmaktadır.

İlgili Link: Özel Hayatın Gizliliğini İhlal Suçu Cezası

Denetimli Serbestlik Düzenlemesinden Faydalanamayacak Olanlar

671 sayılı kanun hükmünce 2016 öncesi işlenen suçlardan bazıları bu uygulamanın kapsamı dışında bırakılmış olan hükümler;

• Devlet güvenliği ve bütünlüğüne yönelik işlenmiş olan suçlar,
  • Kasten adam öldürme,
  • Anayasal düzene yönelik işlenmiş suçlar,
  • Alt ve üst soya karşı işlenen yaralama suçları,
  • Uyuşturucu suçları,
  • Özel hayatın gizliliğine yönelik işlemiş suçlar,
  • Cinsel dokunulmazlığı ihlal eden suçlar,
  • Örgütlü suçların tamamı,
  • Daha öce denetimli serbestlik hakkını kötüye kullananlar,
  • Zimmet suçu işleyenler,
  • Devlet sırlarını ifşa edenler,
  • Cezaevinde disiplin cezası alan ve hala cezası devam edenler,
  • Terör suçluları,
  • Örgüt üyeliği,
  • Taahhüdü ihlal suçlarını işleyenler.

İlgili Link: Kasten Yaralama Suçu ve Cezası

Denetimli Serbestlik İçin Yatar Süreleri

671 sayılı KHK ile yenilenmiş düzeleme ile örnek yatar süreleri şu şekilde hesaplanmaktadır;

• 4 yıl gün verilmiş olan bir hükümlü için kapalı cezaevinde 3 gün iyi halli bir kalma gerçekleştirmiş ise açık cezaevlerine geçebilmektedir. Açık cezaevi uygulamaları gereğince de kısa süre sonra denetimli serbestlikten kolayca faydalanabilmektedir.
  • 4,5 yıl hüküm alan biri için ise cezaevinde yaklaşık olarak 3 ay kalmış ise denetimli serbestlik kapsamında açık cezaevine geçebilmektedir. Ancak kapalı cezaevinde ise 3 iyi halli gün geçiş için yeterli kabul edilmektedir. 3 aydan kalan süreyi açık cezaevinde tamamladıktan sonra hükümlü denetimli serbestlikten faydalanmaktadır.
  • Taksirli işlenen suçlarda ise 5 yıl hüküm almış biri için direk açık cezaevinde kalmak mümkün olmaktadır. Burada 6 ay kadar bir süre kaldıktan sonra tahliye işlemi yapılmaktadır.
  • Taksirle veya kasıtlı işlenmiş olan suçlar için ise 5 yıldan fazla 10 yıldan az ceza alanlar ise 1 aylık bir süreyi kapalı cezaevlerinde geçirmek zorundadır. Uygun yatar süresinin kalanı için ise açık cezaevine alınmaktadır. Belirlenen süre tamamladığında denetimli serbestlik söz konusu olmaktadır.

İlgili Link: Adli Sicil Kaydı Nasıl Silinir

Tutukluluk veya Tutuksuz Yargılamalarda Denetimli Serbestlik

Hali hazırda davaları devam eden kişilerin suçu işlemiş oldukları tarih baz alınmaktadır. Yani 2016 1 Temmuz öncesi suçun işlenmiş olması ile bu düzenlemeden faydalanılmaktadır. Bu durumda yargılama süresi ne zaman biterse bitsin hüküm ne zaman kesinleşirse kesinleşsin suçun işlendiği tarih tutuyor ise denetimli serbestlik ayrıcalıklarından faydalanma hakkı bulunmaktadır.

Eğer yargılama tutuklu olarak devam ediyor ise kişilerin cezaevlerinde kalmış oldukları süreler baz alınarak erken tahliye gibi durumlar söz konusu olabilmektedir. Elbette tüm bu olanaklardan faydalanmanız için kapsam dışında bırakılmış olan suçlardan dolayı yargılanıyor olmamanız gerekmektedir.

Denetimli Serbestlik İçin Şartlar

Denetimli serbestlik her hükümlü veya davası devam eden kişiler için geçerli değildir. Denetimli serbestlikten faydalanmak için işlenmiş olan suçun nitelikleri, hükümlünün cezaevinde sergilediği tavırlar, kişiliği, alınan cezanın süresi, kapsam içi veya kapsam dışı olması gibi durumlar değerlendirilmektedir.

Hükümlü cezaevinde kaldığı sürece sürekli sorun çıkarıyor ve sürekli disiplin cezası alması söz konusu ise cezaevi yetkililerinin düzenlediği raporlar elbette ki olumsuz olacaktır. Bu durumda hükümlü aynı şartlarda cezasını yatmaya devam edecektir. Denetimli serbestlik için iyi hal ve düzenlenen raporun olumlu olması büyük önem taşımaktadır. Aksi halde belirlenen süreler altında bile ceza almış olsanız açık cezaevi ve sonrasında tahliye şartlarından faydalanılması söz konusu olmayacaktır.

Denetimli Serbestlik İçin Dilekçe

Denetimli serbestlikten faydalanmak isteyen hükümlülerin bu durumdan faydalanmak istediklerine dair bir dilekçe ile başvurmaları gerekmektedir. Verilen dilekçe infaz hâkimliğince değerlendirildikten sonra kısa sürede ilgili kişiye bir cevap verilmektedir. Cezaevinden istenen raporlarda değerlendirildikten sonra eğer hâkimlik uygun görürse ilgili kişinin tahliyesi veya açık cezaevine geçiş işlemleri yapılmaktadır.

Eğer hâkimlik bu durumu olumsuz değerlendirmiş ise kişi bulunduğu cezaevinde kalmaya devam etmektedir. Ancak daha sonra bu hakkı kullanabilmek için yeniden başvuru yapılabilmektedir.

Denetimli serbestlik kapsamında olan hükümlüler için farklı uygulamalar söz konusu olmaktadır. Elektronik kelepçe, konut hapsi, her gün karakola gidilip imza atılması ve kamu alanlarında çalıştırılmak bu uygulamalardan bazılarıdır.