Ecrimisil Davaları Hakkında Merak Edilenler

Mal sahiplerinin mal üzerinde çeşitli hak ve sorumlulukları bulunmaktadır. Ecrimisil de bu hakların başında gelmektedir. Ecrimisil davaları hakkında merak edilenler için ilk olarak kapsamı bilinmelidir. Ecrimisil bir malın sahibinin izni olmadan kullanılması anlamına gelmektedir. Söz konusu sahip ise durumlara ve varlığa göre bir idare heyetinin de olabilmektedir. Ecrimisil aynı zamanda hukuksal olarak haksız işgal tazminatı olarak tanımlanmaktadır.

Mal sahibi bu kullanım sonucunda zarara uğradığı için dava hakkı olmaktadır. Burada önemli olan husus ise davanın kusur aramamasıdır. İşgal eden kişinin kusurlu olup olmadığı aranmadan tazminat talep edilebilir olmaktadır. Söz konusu olan taşınmaz değerin türü ise haklar için önemsiz olmaktadır. Varlık sahibi gerekli olan durumlarda hakkını kullanabilmektedir.

Kiracılar için önemli hususların başında kira sözleşmesi gelmelidir. Aksi durumlarda mal sahipleri ecrimisil davası açma imkanı bulabilir. Medeni kanunlara göre kiracıların bu tarz durumlarda savunma yapabilmesi için kira sözleşmesi gerekli olmalıdır. Türk Medeni Kanunu ile uygulanan ve yürütmeliğe giren ecrimisil hakkı varlık sahiplerini korumak amacıyladır.

Söz konusu olan ecrimisil davasından elde edilecek olan bedel ise tazminat olmaktadır. Bu nedenle tazminatların hesaplanma usulleri ve esaslarına göre kabul görmektedir. Apartman veya diğer ortak kullanım değerleri için gereken işlemler farklı olabilmektedir. Aynı şekilde taşınmaz varlığın arsa gibi bir varlık olası durumunda da tazminat hesaplaması farklı yapılır. Bu noktada tazminat hususlarında varlığın ne olduğu önemlidir.

İlgili Link: İntifa Hakkı Nedir

Ecrimisil Tazminatı Şartları

Her türlü durum için ecrimisil hakkı bulunmamaktadır. Ecrimisil davaları hakkında merak edilenler hususunda ilk olarak şartlar söz konusu olmaktadır. Şartların en başında gelen ve temel şart varlığın izinsiz kullanılması olmaktadır. Davaların özelinde ve varlığın özelinde izinsiz kullanım farklı şekillerde gerçekleşebilir. Bu nedenle kapsamı geniş bir şarttır.

Söz konusu olan varlık üzerinde izinsiz inşaat yapılması gibi durumlar da ecrimisil için hak doğurmaktadır. Aynı zamanda kira sözleşmesi bitmesine rağmen kiracının kalması da ecrimisil davası için şart olabilmektedir. Kamu hizmeti ve kamu yararına kullanılan varlıkların oran fark etmeksizin işgal edilmesi de şart olabilmektedir. Bu nedenle kişilerin varlıkları üzerinde haklarını iyi bilmesi oldukça önemlidir.

İlgili Link: Vesayet Hakkı Ne Demektir

Ecrimisil Davası Nasıl Açılır?

Haksız işgal için tazminat alınması adına dava açılması zorunludur. İlk olarak ise mal sahibinin dava açmadan önce ihtarname çekmesi gerekir. Bu ihtarname işgalci için bildirge olarak düşünülmelidir. İhtarname ardından kişi dava açabilmektedir. Söz konusu olan dava varlığın bulunduğu şehrin Asliye Mahkemesine yapılmalıdır.

Dava açılmasının ardından ise dava için bilirkişiler görevlendirilir. Bilirkişiler görevlendirme sonucunda rapor yazarlar. Bu raporda işgal edilen varlık için tespitler yapılır. Genel olarak yapılan tespitler ise kira değeri olmaktadır. Ecrimisil davaları hakkında merak edilenler konusunda ise geriye dönük dava gelmektedir. Geriye dönük dava açmak için ise kişiler maksimum 5 yıllık dava etme hakkına sahiptir.