Hukukta Zaman Aşımı Kavramı ve Zaman Aşımı Süresi

Zaman aşımı kavramı genel olarak borçlar hukuku ve ceza hukukunda yer alan bir kavram olmaktadır. Hukukta zaman aşımı kavramı ve zaman aşımı süresi kanunlar ile birlikte belirlenmiştir. Zaman aşımı, kanunların kişilere tanıdığı hakların ve kişiler için uygulanacak olan yaptırımların süre aşımıdır. Bu süre aşımı ile ilgili hususlar kesin ve net olarak belirlidir.

Zaman aşımı tek bir madde ile belirlenen bir durum değildir. Zaman aşımı için belirli süreler bulunur. Bu sürelere örnek verilmesi gerekirse şu şekildedir:

• Haksız fiil zaman aşımı
  • Sebepsiz zenginleşme zaman aşımı
  • On yıllık genel zaman aşımı
  • Beş yıllık zaman aşımı

Zaman aşımı için gerekli olan yükümlülükler cezaya göre de değişebilmektedir. Borçlar kanunu ve ceza kanunu için zaman aşımı farklı nitelikler ile gerçekleşen bir durumdur. Elbette ki hukuktaki zaman aşımı kavramını pek çok farklı kriter doğrudan etkiler! Bu noktada akıllara hukukta zaman aşımı ne kadardır? Sorusunu da getirmektedir. İşte bu soruya dair merak edilenler!

Hukukta Zaman Aşımı Süresi Ne Kadardır?

Zaman aşımı iki farklı şekilde olabilmektedir. Dava zaman aşımı ve ceza zaman aşımı olarak iki seçenek bulunur. Hukukta zaman aşımı süresi ne kadardır? Türk Ceza Kanunu’na göre ceza işlendikten sonra dava açılana kadar geçen süre dava zaman aşımı süresidir. Bazı durumlarda dava açılsa bile bir sonuçlanma olmaz. Bu durumlarda da dava zaman aşımı gerçekleşmektedir. Devlet bu durumlarda davanın takibini bırakmaktadır.

Hukukta zaman aşımı süreleri işlenen suça göre değişkenlik göstermektedir. Ceza davası zaman aşımı süresi ile ceza zaman aşımı süresi de aynı olmamaktadır. Örneğin dava zaman aşımı için müebbet hapis 25 yıl iken ceza zaman aşımı için müebbet hapis 30 yıldır.

İlgili Link: Çekişmeli Boşanma Davası

Alacak Davasında Zaman Aşımı Ne Zaman Başlar?

Alacak davaları Borçlar Kanunu’na göre düzenlenmiş davalar olmaktadır. Dolayısı ile alacak davalarında ilgili olan zamanaşımı süresi de Borçlar Kanunu’na göre yapılmaktadır. Alacak davasında zaman aşımı ne zaman başlar? Kanunda aksi bir durum olmadığı sürece her alacak davası on yıllık bir zamanaşımına tabi olmaktadır.

Alacak zamanaşımı süresi alacağın muaccel olması adımı ile başlamaktadır. Kira bedelleri, otel ücretleri, vekalet sözleşmesi gibi durumlar için yapılan alacak davalarında zamanaşımı süresi ise beş yıl olarak tanımlanmıştır. Velayet süreci, vesayet süreci, evlilik süresinde eşlerin alacakları gibi durumlarda zaman aşımı süreci durdurulmaktadır.

İlgili Link: Nafaka Miktarı Nasıl Belirlenir

Zaman Aşımına Uğramış Borç Nasıl Bir Borçtur?

Borçlar Kanunu 146. Maddesi’nde borçlar için genel belirlenmiş zaman aşımı süresi bulunmaktadır. Zaman aşımına uğrama süresi 10 yıldır. Bazı özel durumlarda 3,5 veya 20 yıl olmaktadır. Zaman aşımına uğramış borç nasıl bir borçtur? Zaman aşımına uğramış borç ifa edilebilen fakat dava edilemeyen borç olarak tanımlanır. Zaman aşımına uğrayan borçta borç sona ermemektedir.