İşsizlik Sigortası Koşulları

İşçi ile işveren arasında yapılan iş akdinin belirli hukuki sonuçları bulunmaktadır.  Bu sonuçlardan bir tanesi de “işsizlik sigortası”dır. Belirli koşulların oluşması halinde iş sözleşmesi sona eren işçi işsizlik sigortasına hak kazanacaktır.

İşsizlik Maaşı Şartları 2018

Bir işyerinde çalışan kişilerin yetenek, sağlık ve isteklerinin çalışma yönünde olmasına rağmen kusur ve kasıtları olmamasına rağmen o kişilerin iş sözleşmelerinin sonlandırılması halinde büyük mağduriyetler doğmaktadır. Bu mağduriyetlerin azaltılması amacı ile iş sözleşmeleri sonlandırılan kişilerin gelir kayıpları belirli bir süre ve belirli bir ölçüde devlet tarafından karşılanmaktadır.  İşten çıkarılmış olan kişilerin işsizlik sigortasından faydalanabilmesi ise belirli şartlara bağlanmıştır.

İşsizlik Maaşı Alma Şartları 2019

İşsizlik sigortasına hak kazanabilmek için;

Kendi kusur ya da isteği dışında kişinin işsiz kalmak,

İş sözleşmesinin sona ermesi tarihinden önceki son 120 gün iş sözleşmesine tabi olmak,

İş sözleşmesinin feshinden önceki 3 yıl içinde en az 600 gün işsizlik sigortası primi ödemiş olmak gerekmektedir.

Ancak 30 günün dolmuş olması halinde işçinin başvuru hakkı ortadan kalkacaktır.

Her ne kadar işsizlik sigortasına hak kazanabilmek için işçinin iş sözleşmesinin sona ermesinden önceki 120 gün kesintisiz olarak çalışmış olması gerekiyorsa da bazı durumlarda işçinin çalışma süresinin kesilmediği kabul edilir. Bu hallere örnek olarak; hastalık, grev ve lokavt, disiplin cezası, gözaltına alınma, ücretsiz/aylıksız izin alma, doğal afet, genel kriz gibi haller örnek verilebilecektir.

İşsizlik Maaşı Başvurusu İçin Gerekli Evraklar

İş sözleşmesinin sona ermesinden itibaren işçi 30 gün içerisinde işkur’a gitmek suretiyle ya da elektronik ortam aracılığı ile işsizlik sigortası için başvuru yapabilecektir. Ancak 30 günün dolmuş olması halinde işçinin başvuru hakkı ortadan kalkacaktır.

Yapılan başvurulan bir sonraki ayın son gününe kadar sonuçlandırılır.  İşsizlik maaşı talebinin kabul edilmesi halinde ise her ayın 5’inde işçi, işsizlik ödeneğini alacaktır. Türkiye Cumhuriyeti kimliği ile herhangi bir PTT şubesine giderek sigortalı işsizler bu ödeneği alabilirler.

İşsizlik Maaşı Şartları 2019

Bazı durumlarda ise işsizlik maaşı kesilmektedir.

Son çalıştıkların işin ücret ve çalışma şartlarına yakın ve ikamet edilen yerlerin sınırları içerisinde yer alan işi haklı bir sebebe dayanmadan reddeden işçinin,

Kayıt dışı çalıştığı tespit edilen işçinin işsizlik maaşı kesilecektir.

İşsizlik ödeneği alınan süre içerisinde;

İkametgah adresinin değiştirilmesi,

Yurtdışına çıkılması,

Silah altına alınması,

Bir işte çalışılmaya başlanması

Mahkeme kararı ile eski işe iade edilmesi hallerinde en geç 15 gün içerisinde durumun İŞKUR’a bildirilmesi şarttır. Bildirim yapılmaması sebebiyle yapılacak olan fazla ödemelerden ise işçi sorumlu olacaktır. Bu durumda işçi tüm ödemeleri yasal faizi ile geri ödemek zorunda kalacaktır. Ancak bu ödemeler için fazla yapılan ödemelerde işçinin bilinçli kusuru aranmaktadır.

İşsizlik maaşları işçinin çalıştığı dönemdeki brüt maaşları üzerinden hesaplanmaktadır.