Mal Ayrılığı Sözleşmesi Nedir?

Mal ayrılığı sözleşmesi diğer adıyla mal ayrılığı rejimi halk arasında evlilik sözleşmesi olarak bilinir. Bu sözleşme eşlerin evlilik boyunca mallarını nasıl yöneteceklerine ve evliliğin sona ermesi durumunda malların nasıl paylaşacaklarına dair yapılan bir uygulamadır.

Yasal mal rejimi uygulamasının 4 ayrı çeşidi bulunmaktadır:

• Edinilmiş Mallara Katılma

Eşler evlilik boyunca edindikleri malları boşanma sonrasında da yarı yarıya paylaşırlar. Bir eşin edinilmiş mallarını sıralayacak olursak:

-Çalışmasının karşılığı olan edinimler,

-Kişisel mallarının gelirleri,

-Sosyal yardım kurum ve kuruluşlarının, sosyal güvenlik kurumlarının ya da personele yardım amacıyla kurulan sandık ve benzerlerinin yaptığı ödemelerin tamamı,

-Çalışma gücünün kaybı nedeniyle ödenen tazminatlar

Eşler herhangi bir sözleşmede karar kılmamışsa bu sözleşme uygulanır.

Mal Ayrılığı Sözleşmesi Şartları
Mal Ayrılığı Sözleşmesi Madde 202

• Mal Ayrılığı

Mal ayrılığı rejiminde her eşin malı kendine aittir. Bu sözleşmede karar kılan eşler kendilerine ait olan mal varlıklarını paylaşmak istemediklerini gibi korumak istediklerini de beyan etmiş olurlar. Her iki taraf da kendi mal varlığını paylaşmayacağı gibi karşı tarafın malından da herhangi bir pay almayacaktır.

İlgili Link:  Evlilikten Sonra Edinilen Malların Paylaşımı

• Paylaşımlı Mal Ayrılığı

Bu sözleşmeye göre eşlerin birlikte sahip oldukları ve eşlerden hangisine ait olduğu anlaşılamayan malların tamamı ortak olarak paylaşılır. Bu sözleşme sayesinde eşler diğer tarafa ait olan borcun herhangi bir bölümünü ödemek zorunda kalmazlar.

• Mal Ortaklığı

Bu sözleşme dahilinde iki ayrı mal çeşidi vardır: Kişisel mallar ve ortak mallar. Genel mal ortaklığında, eşlerin şahsi ve kişisel mal sayılanlar dışındaki mallar ile elde edindikleri gelirleri ortaklık mallarını oluşturur. Sınırlı mal ortaklığı ise yalnızca edinilmiş mallardan oluşan bir ortaklık kabul edilmektedir. Diğerinin aksine kişisel malların gelirleri bu ortaklığa dahil değildir.

Mal Ayrılığı Sözleşmesi Nedir
Mal Ayrılığı Sözleşmesi Madde 220

Mal Ayrılığı Sözleşmesi Nasıl Nerede Yapılır?

Mal rejimi sözleşmesi diğer adıyla evlilik sözleşmesi yapmaya karar kılan çiftlerin, kendileri için uygun olan mal rejimini seçtikten sonra noterde düzenletmesi ve devamında onaylatması gerekmektedir.

Detaylı olarak inceleyecek olursak: ilk olarak noterde önceden hazırlanmış bir evlilik sözleşmesi ya da sıfırdan hazırlanmış evlilik sözleşmesi belirlenir. Noter, evlilik sözleşmesi işlemi için eşlerin kimliklerini ve vesikalık fotoğraflarını istemektedir.

Evlilik sözleşmesi evlilik başvurusu sırasında yapılabildiği gibi evlendikten sonrada imzalanabilir. Evlilik öncesi mal ayrılığı sözleşmesi yapmayı düşünenler için nasıl yapılacağını açıklayacak olursak: nikah başvurusu yaparken evlilik öncesi noterden alınan belgenin, nikah başvuru belgelerine eklenmesi gerekmektedir. Böylece başvuru tamamlanmış olacaktır.

Evlilik sözleşmesinin geçerliliği eşlerden birinin ölümüyle ya da başka bir mal rejiminin kabulü halinde sona erecektir. İstediğiniz zaman sözleşmeyi değiştirebilir hatta iptal edilebilirsiniz.

Evlilik sözleşmesi ayırt etme gücüne sahip olan kişiler tarafından imzalanabilir. Akıl hastalığı ya da akıl zayıflığı ile küçükler açısından kısıtlılar için velinin ve yasal temsilcinin izni alınması gerekmektedir.

Mal Ayrılığı Sözleşmesi
Mal Ayrılığı Sözleşmesi Madde 203 – 204

Mal ayrılığı sözleşmesi evlilik içerisinde edinilecek mallar ve eşlerin tüm malların tasnif edilmesi konusunda aldıkları karar ile birlikte uygun maddelerin hazırlanması, maddelerin yasal geçerliliği sorgulanması ve maddelerin hukuki boyutlarının incelenerek evlilik sözleşmesi bir avukat tarafından hazırlanması gerekir. Bu sayede sözleşmenin yazılma süreci ve sürecin doğru ilerlemesi sağlanmış olacaktır. Avukat desteği ile hazırlanan evlilik sözleşmeleri yasal ve hukuk kuralları ve normları açısından hiçbir sorun olmadığı bu sözleşmeler yaşanacak olası problemlerde aile mahkemeleri tarafından kabul edilmekte ve boşanma sırasında sorunsuz bir şekilde mal paylaşımı yapılmasını sağlayacaktır.

İlgili Link: Mirastan Mal Kaçırma Davası

Evlilik Sözleşmesinin Önemi

Mal ayrılığı sözleşmesi maddi durum bakımından farklı adayların veya belli bir miktar mal sahibi olan eşlerin birbirlerine olan güvenlerini belgelerle kanıtlamak amacıyla kendi aralarında yaptığı sözleşmedir. Bu sözleşme olası bir boşanmada ya da aldatma sonucunda uygulanacak mal rejimini belirlemektedir. Bu açıdan taraflar arasında huzursuzluk olmadan kimin neyi alacağının, nasıl paylaşım yapılacağının belirlenmesi açısından oldukça önemlidir.