Ücretli İzin Nedir

Çalışan kişiler çeşitli nedenlerden dolayı bazı dönemlerde izin alma hakkına sahiptir. İzinler ücretli ve ücretsiz olmak üzere ikiye ayrılır. Ücretli izin ile ücretsiz isin arasındaki en büyük fark ücretini alması veya alamamasıdır. Ücretli izin nedir sorusunun cevabı, 4857 sayılı kanunda belirlenen durumlarda kişiye, izinli olduğu günlere ait normal ücretini alacak şekilde izin verilmesidir Günlük ücretlerini alırken fazla mesai gibi ekstra çalışmalar neticesinde verilen ücretleri alamazlar. Ücretsiz izinde ise, kişi aldığı izin süresince ücret alamamaktadır.

İhbar Süresi

İş Kanunu maddelerinde çalışanın hangi durumlarda ücretli izin alacağı belirlenmiştir. Kanunun 27.maddesine göre, işten çıkacak veya çıkarılacak işçi ihbar süresi içinde ücretli izin alabilmektedir. Ücretli izin nedir kanunlarına göre ihbar süresince işçi işverenin iş saatleri içinde iş araması için kendine hak olarak verilen süre içinde hiçbir kesinti yapılmadan ücretini almalıdır. İş arama süresi bir gün içinde 2 saatten az olamaz. Çalışan isterse bu 2 saatleri toplu olarak da kullanabilir.

Hafta Tatili ve Bayram ile Resmi Tatiller

İş Kanunu 46 maddesine göre, haftalık 45 saatlik çalışma süresini dolduran çalışanlara işveren ücretli hafta tatili vermek zorundadır. 7 gün içerisindeki 45 saatlik çalışmanın ardından verilecek ücretli izin kesintisiz 24 saat olmalıdır. 24 saatli bu izin günün bedeli olan ücret herhangi bir iş yapılmaksızın tam olarak işçiye ödenmek zorundadır. Ücretli izin nedir içerisinde bulunan bir diğer husus ise İş Kanunun 47.maddesinde belirtilen ulusal bayram ve genel tatil günleridir. Ulusal Bayramlar olan 29 Ekim, 23 Nisan, 19 Mayıs ve 1 Mayıs ile genel tatil günleri arasında bulunan 1 Ocak, Kurban Bayramı ve Ramazan Bayramı tatillerinde işçiler ücretli izinli olurlar. Bu izin günlerinde çalışmasalar dahi kesinti yapılmadan o günlerin ücretlerini alırlar.

Ücretli İzinle Alakalı Diğer Hususlar

İş Kanunun 53.maddesine göre, deneme süresi de dahil olmak üzere işe başladığı günden itibaren en az bir yıl çalışmış olan çalışanlar yıllık ücretli izin kullanma hakkına sahiptir. Yıllık ücretli izine ilişkin ücret izne başlamadan önce peşin olarak veya avans şeklinde kişiye ödenmelidir. Yıllık ücretli izni hak ettiği halde kullandırtmayan işyerlerine işçi başına 285 TL idari para cezası verilir. Ayrıca;

Evlat edinmesi, evlenmesi, baba, anne, kardeş, eş veya çocuğunun ölümünde 5 gün

Eşinin doğum yapması durumunda 5 gün

En az %70 oranında engelli veya sürekli hastalığı bulunan çocuğu olan çalışana bir yılda toptan veya bölümler halinde toplan 10 gün ücretli izin verilmesi gerekir.